Kedves Látogató! Tájékoztatjuk, hogy a honlap felhasználói élmény fokozásának érdekében sütiket alkalmazunk. A honlapunk használatával ön a tájékoztatásunkat tudomásul veszi. Elfogadom
Kapcsolat Rátz László életrajz Kezdőlap

Kitől tanulnak majd gyermekeink?

Kroó Norbert A huszonnegyedik órában lévőnek nevezte a reáloktatás helyzetét Kroó Norbert akadémikus, az Alapítvány a Magyar Természettudományos Oktatásért kuratóriumának elnöke. Az egyetemek már alig bocsátanak ki fizikaszakos általános és középiskolai tanárokat, ám a végzettek jelentős része sem marad a pályán - fogalmazott a kuratórium elnöke. Nem sokkal jobb a helyzet a többi tárgy esetében sem, a tanárhiány már több hazai településen súlyos probléma.


 Az, hogy az Európai Unió most Magyarországra helyezte kutatás-fejlesztési központját, akkor lesz igazán hasznos, ha dolgoznak is majd benne hazai szakemberek - hívta fel a figyelmet Kroó Norbert, az MTA elnökhelyettese, a Rátz Tanár Úr Életműdíjat odaítélő Alapítvány a Természettudományos Oktatásért kuratóriumának elnöke.  Mint ismeretes, az alapítványt és a díjat három jól ismert cég, a Richter, a Graphisoft és az Ericsson Magyarország azért hozta létre, hogy a reálszakos tanári hivatás kiválóságait jutalmazza, azonban a jövő tanárgenerációja vészesen apad. A Rátz Tanár Úr Életműdíjjal eddig jutalmazott 49 pedagógus mind sokat tett a hazai reáloktatásért, ám két-három generációval mögöttük már szinte egyáltalán nincs utánpótlás. A hazai reáloktatás helyzetére jellemző adat, hogy a Szegedi Tudományegyetemen - de hozhatnánk más példákat is - tavaly a minimális 30 fő helyett mindössze öten kaptak fizika szakos tanári diplomát!  Ha ez a helyzet sürgősen nem változik - hívta fel a figyelmet az elnök -, jelentős lemaradásunk lesz a nagy hozzáadott értéket követelő ágazatokban. A huszonnegyedik órában vagyunk, és a privát szféra, bármennyire is érdekelt, nem lesz képes állami intézkedések nélkül megoldani a problémát. Nem lenne jó, ha a tehetősebbek a jövőben már a középiskoláikat is külföldön végeznék, míg az átlagos körülmények között élő fiatalok megfelelő képzés híján elvesznének a reáltudományok számára - fest borús jövőt az akadémikus.