Tálentumokat nevelt a megyének

Dr. Katz Sándor életét behálózzák a számok, no nem annyira, hogy szabad
idejében a biztos ötöslottó találat kombinációját keresse. Ennél a megye
számára sokkal hasznosabb munkára fordítja erejét: tálentumokat nevel. Többek
közt ezért kapta meg a Rátz Tanár Úr életműdíjat.

Dr. Katz Sándor a matematika országos szaktekintélye. Harmincöt éve tanít a bonyhádi Petőfi Sándor Evangélikus Gimnáziumban. Október 29-én megkapta a Rátz Tanár Úr Életműdíjat. Kérdésünkre elmondta, eleinte matematikát és fizikát is tanított a gimnáziumban, ám később úgy gondolta, hosszú távon, igazán magas szinten nagyon nehéz mindkét tárgyat oktatni. Azóta csak a matematikával foglalkozik. Úgy érzi, a díjat részben azért kapta, mert közel negyven olyan diákot tanított, aki az Országos Középiskolai Tanulmányi Versenyen az első tíz között szerepelt. Volt olyan év, 1981, amikor az OKTV-n az első és a második helyezett is az ő tanítványa volt. Az elmúlt évben az Arany Dániel Matematika Versenyen hat 9. évfolyamos diákja került a döntőbe. Más ilyen iskola nem volt, két budapesti szerepelt még négy-négy tanulóval. Van a munkájának egy másik része is, amit figyelembe vettek, mégpedig az, hogy ki, mennyire vesz részt a szakmai közéletben. Dr. Katz Sándor Károlyi Károly általános iskolai szaktanácsadóval egy olyan rendszert alakított ki Tolna megyében, amelyet az egész országban mintának tekintettek. Ez magában foglalta a szakköröket, tanulmányi versenyek szervezését is. Kiadott két feladatgyűjteményt és egy módszertani könyvet, közel húsz matematika tanítással kapcsolatos publikációja is megjelent különböző folyóiratokban. Ma napig is sok tanítványával tartja a kapcsolatot. Két Talentum díjas kutatót is tanított, egyikük dr. Nusser Zoltán, a Magyar Tudományos Akadémia legfiatalabb tagja, a másik fia, Katz Sándor. De legalább annyira fontosnak tartja, hogy a legtöbb tanítványa, legyenek azok akár mérnökök, akár gazdasági szakemberek, megállják a helyüket a munkahelyükön. - Biztos vagyok benne, hogy a fiam már tudna nekem olyan feladatot adni, amit én nem tudok megoldani. Jelenleg rács-tér elmélettel foglalkozik. Most éppen Németországban azt vizsgálja, hogy az ősrobbanás hogyan zajlott. Ezt 1024 hálózatba kötött számítógépen próbálják modellezni, és azt mondhatom, hogy átütő sikereket értek el ezen a területen kollégájával - mondta. Kérdésünkre elmondta, a 7.-8. osztályban már érezhetően nő a gyerekek közti tudáskülönbség. Az osztályokat nívócsoportokban kellene tanítani, ugyanúgy, mint idegennyelvből. A szakkörök és a csoportbontások megszüntetésének már látják a hátrányát a középiskolában. Szerinte ennek az az oka, hogy évek óta forrásokat vonnak ki az oktatásból, az iskoláknak nincs pénzük szakkörökre. Ő ezt úgy küszöböli ki, hogy négy-öt féle feladatsort is készít egy osztálynak a képességek szerint. Az Arany János Tehetséggondozó Programban is dolgozik, első éveseknek szakanyagot készített és ezen iskolák tanulói részére versenyt szervez. Diákjai jó eredményekkel vesznek részt a "kutató diákok" pályázatán. A Tolna Megyei Matematika Tehetséggondozó Alapítvány titkára. Sok éven keresztül dolgozott a megyében és az Evangélikus Egyháznál mint szaktanácsadó, matematikai szakértő. Rendszeresen tart előadásokat a matematikai verseny-tréningen, az Új Utak és Lehetőségek konferencián, illetve a Rátz László Vándorgyűlésen. A 2001-ben alakult Erdős Pál Matematikai Tehetséggondozó Iskola választmányi tagja, meghatározó egyénisége. A Bolyai János Matematikai Társulat Oktatási Bizottságának egyik alelnöke. A matematika-tanításához szakirodalomból CD-t készített. Lektorálja a kompetencia alapú matematikatanítás függvénytani részét. Kiváló Munkáért kitüntetést, Beke Manó Emlékdíjat, ERICSSON- és GRAPHISOFT díjakat kapott. Rátz László tanította Neumann Jánost is Öt vidéki és három budapesti pedagógus nyerte el ebben az évben a Rátz Tanár Úr Életműdíjat. Az elismeréseket az alapító cégek vezetői október 29-én, a Magyar Tudományos Akadémia Dísztermében adták át. Az egymillió forint jutalommal járó díjat minden évben a középiskolai reáloktatás azon pedagógusai kapják, akik életművükkel, kiemelkedő munkásságukkal jelentősen hozzájárultak a hazai középiskolai természettudományos képzés színvonalának emeléséhez. A díj névadója, Rátz László (1863-1930) a Budapesti /Fasori/ Evangélikus Gimnázium legendás hírű tanára volt. Nevéhez számos tehetség (pl. Wigner Jenő fizikus, Neumann János matematikus) műszaki és tudományos pályára állítása fűződik, éveken át a Középiskolai Matematikai Lapok szerkesztője volt, és neki is köszönhető a matematika tanítás hazai reformja. A díj évről-évre ismertebb, az idén 105 pályázat érkezett. Az Ericsson Magyarország Kft., a Graphisoft R&D Zrt. és a Richter által létrehozott Alapítvány a Magyar Természettudományos Oktatásért célja, hogy ösztönözze a hazai képzést, ezen belül támogassa a középiskolák oktatással kapcsolatos személyi feltételeinek kialakítását. Névjegy: Dr. Katz Sándor 1950-ben született Dunaszentgyörgyön, általános iskolai tanulmányait szülőfalujában végezte. A paksi Vak Bottyán Gimnáziumban érettségizett, ahonnan a szegedi József Attila Tudományegyetemre vezetett útja. Itt diplomázott matematika-fizika szakon. A bonyhádi Petőfi Sándor Evangélikus Gimnáziumban 1973-tól tanít, 1985-ben doktorált matematika módszertanból. Húsz éve megyei matematika szaktanácsadó. Több évtizede vezet városi és megyei szakkört általános iskolai és középiskolai tanulók részére. A KöMaL pontversenyén évente több mint 100 diákja szerepel. Az elmúlt évek során az OKTV-n 12, az Arany Dániel Versenyen 19 tanulója ért el kiváló eredményt és előkelő helyezéseket szereztek a Varga Tamás-, a Kenguru- és a Nemzetközi Matematikaversenyen is. Idézet: Biztos vagyok benne, hogy a fiam tudna olyan feladatot adni, amit nem tudok megoldani.

Tolnai Népújság, 2007. November 05.

<< vissza